zaterdag 8 januari 2011

zon op je bord

Ik weet het, lekker afgezaagd die titel.
Maar in deze bijzonder druilerige januari-maand heb ik veel behoefte aan zon.
En zo niet op mijn hoofd, dan wel op mijn bord.

Een grote kom Thaise kippensoep kan me zo weer uit een winterdepressie trekken.
Chili con carne met tortilla, quacemole, verse koriander, zoete mais en veel zure room. Ik word al blij als ik er aan denk.
En als de druilerigheid heel erg is met een flinke kan marquerita, het is tenslotte citrusseizoen.
Of de warme smaken van een zonnig Indonesië, de kruidige verleiding van een tafel vol mezze uit een arabisch land.

Gisteren heb ik me in goed gezelschap bij restaurant Beyrouth dapper door alle 15 mezze's heen gegeten, daar fleur je enorm van op.
(de licht morsige ambiance valt vanzelf weg)
Maar je kunt ook eenvoudig zelf je tafel vol mezze zetten thuis, een beetje van jezelf en een beetje van de winkel.
Alles zelf maken mag natuurlijk ook altijd.

Koop Libanees platbrood, hang een emmertje Turkse yoghurt in een doek.
Pof een paar aubergines (prik er met een vork gaatjes in en leg ze 50 minuten in een lauwwarme oven), snijd paar aardappels in piepkleine blokjes.
Koop een bos munt & een bos peterselie. Scoor een mooie granaatappel. Haal ergens goede falaffel & flink wat lekkere humus.
Zorg voor goede olijfolie en een paar citroenen.

Mik de aardappelblokjes met olijfolie, zeezout, wat chilivlokken en een snufje komijn in een hete oven tot ze bruin krokant zijn, leg op het laatst de falaffel erbij om op te warmen. Pureer de aubergine (zonder schil) met een teentje gepofte knoflook, zeezout, peper en een flinke schep Turkse yoghurt tot een romige dip.
Schep de uitgelekte yoghurt (nu Labne) om met lekkere olijfolie en wat zout. Garneer met granaatappelpitjes.
Schep een mooi blik olifantsbonen, ontdooide tuinbonen (of allebei) (in het seizoen natuurlijk verse!) om met citroensap, olijfolie, fijngesneden munt en bladpeterselieblaadjes.
Schep alles in mooie schaaltjes. Snijd het brood in puntjes. Zet een pot muntthee, trek een fles wijn open.
Zo kom je de druilerige namiddag wel door!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten